Vanitas Portus
2018
ENGLISH
This panoramic mural mirrors Manila and Acapulco, two ports that were connected in a period of apogee and that today empathically look at each other in their nadir. The first canvas focuses on the colonial period, the discovery and exploration of new lands and the trade of ideas and materials that circulated via the Acapulco-Manila galleons for over 250 years. The second canvas focuses on the contemporary history of the two ports a period in which their continuos communication is interrupted and the environmental and social decay of each city is notorious. In the case of Manila, the destruction suffered in the Second World War is still part of the present, which has pressing socio -political problems. In Acapulco, decades of old unresolved social tension add to the recent violence fueled by drug trafficking. I painted this mural with Mexican cochineal, an organic dye that was widely marketed and transported in the Manila galleons but was substitude by synthetizide colorants in the nineteenth century, marking in a way the end of early globalization and the begginig of industrialized world.
Project exhibited at Manila Biennale: Open city, by the invitation of Modelab, for more info and download the publication click at:
2 panels, Mexican cochineal ink on canvas, 54.3 X 189.3 in. each
ESPAÑOL
Estos murales panorámicos reflejan a Manila y Acapulco, dos puertos que estuvieron conectados en un periodo de apogeo y que hoy se miran empáticamente en su nadir. El primer lienzo se centra en el periodo colonial, el descubrimiento y la exploración de nuevas tierras y el comercio de ideas y materiales que circularon a través de los galeones Acapulco-Manila durante más de 250 años. El segundo lienzo se centra en la historia contemporánea de los dos puertos, un periodo en el que se interrumpe su comunicación continua y es notoria la decadencia ambiental y social de cada ciudad. En el caso de Manila, la destrucción sufrida en la Segunda Guerra Mundial sigue formando parte del presente, con problemas sociopolíticos importantes. En Acapulco, décadas de antiguas tensiones sociales no resueltas se suman a la reciente violencia alimentada por el narcotráfico. Pinté este mural con cochinilla mexicana, un tinte orgánico que se comercializaba y transportaba ampliamente en los galeones de Manila, pero que fue sustituido por colorantes sintéticos en el siglo XIX, marcando en cierto modo el fin de la primera globalización y el comienzo del mundo industrializado.
Proyecto expuesto en la Bienal de Manila: Open city, por invitación de Modelab.
2 paneles, tinta de grana cochinilla sobre lienzo, 138 X 481 cm. cada uno.