top of page
Esquizos
2021-2023
ENGLISH

Dr. Francisco Hernández defined as "Esquizos" the small black and white drawings he made to accompany his descriptions of the plants used in Nahua herbalism. His botanical iconography was sent to Spain in 1576 to Philip II with the final version of his 24 botanical books of the Natural History of New Spain. Before returning to his homeland, Hernandez gave notice in a letter to the king to leave a large collection of "esquizos" in Mexico. The documents sent to Spain along with almost 2000 color paintings made by the tlacuilos (indigenous painters), were deposited in the Library of San Lorenzo El Escorial and were lost in the great fire of 1651.

For this project I rely on the idea of the document lost in time, either by oblivion or catastrophe, and I make use of the approach of the "esquizo" in an image that shows the morphology of the plant and describes with calligraphy its medicinal, food, ritual, symbolic, economic and even its historical events to make a brief mention of the multiple levels of relationship that the natural world has with the cultural world.

Some of the plants depicted were of great importance in sacred codex and pre-Hispanic Mexican myths. They describe trees, shrubs and flowers, endemic, native or originating from Mexico or the American continent. Today they are still used as food, therapeutically and religiously, they maintain a place in the cosmovision of several native peoples and their presence is relevant both commercially and ecologically.



ESPAÑOL

El Dr. Francisco Hernández definió como “Esquizos” a los pequeños dibujos en blanco y negro que elaboró para acompañar sus descripciones de las plantas utilizadas en la herbolaria nahua. Su iconografía botánica fue enviada a España en 1576 a Felipe II con la versión final de sus 24 libros botánicos de la Historia Natural de la Nueva España. Antes de regresar a su tierra, Hernández da aviso mediante una carta al rey, de dejar en México una colección grande de esquizos. Los documentos enviados a España junto con las casi 2000 pinturas elaboradas a color por los tlacuilos (pintores indígenas), se depositaron en la Biblioteca de San Lorenzo El Escorial y se perdieron en el gran incendio que sufrió en 1651.

Para este proyecto me apoyo en la idea del documento perdido en el tiempo, ya sea por el olvido o la catástrofe y hago uso del planteamiento del esquizo en una imagen que muestra la morfología de la planta y describe con caligrafía sus usos medicinales, alimenticios, rituales, simbólicos, económicos e incluso su acontecer histórico para hacer una breve mención de los múltiples niveles de relación que tiene el mundo natural con el mundo cultural.

Algunas de las plantas dibujadas tuvieron gran importancia en códices sagrados y mitos prehispánicos mexicanos. Describen árboles, arbustos y flores, endémicos, nativos u originarios de México o del continente Americano. Hoy día siguen siendo utilizadas como alimento, de forma terapéutica y religiosa, mantienen un lugar en la cosmovisión de varios pueblos originarios y su presencia es relevante a nivel tanto comercial como ecológico.

Instalación en / Installation at

Centro Cultural Universitario Tlatelolco, Ciudad de México / Mexico city, 2022.

95 Dibujos / drawings, tinta sobre papel / ink on paper.

RenombrarSala4-10XW.jpg
RenombrarSala3-15XW.jpg

Amaranto / Amaranthus hypocondriacus
ink on paper, 17.3 X 12 in., 2021
tinta sobre papel, 44 X 30.5 cm., 2021

Dulce Chacón- Amaranto

Maíz / Zea mays
ink on paper, 14 X 10.9 in., 2021
tinta sobre papel, 35.6 X 27.9 cm., 2021

Balche / Lonchocarpus violaceus
ink on paper, 14 X 10.9 in., 2021
tinta sobre papel, 35.6 X 27.9 cm., 2021

Cempasúchil/ Tagetes erecta
ink on paper, 17.3 X 12 in., 2021
tinta sobre papel, 44 X 30.5 cm., 2021

Tabaco / Nicotiana tabacum
ink on paper, 17.3 X 12 in., 2021
tinta sobre papel, 44 X 30.5 cm., 2021

Toloache / Datura ferox
ink on paper, 14 X 10.9 in., 2021
tinta sobre papel, 35.6 X 27.9 cm., 2021

Peyote / Lophophora williamsi
ink on paper, 14 X 10.9 in., 2022

tinta sobre papel, 35.6 X 27.9 cm., 2022

Ojo de Venado / Mucuna urens
ink on paper, 14 X 10.9 in., 2022
tinta sobre papel, 35.6 X 27.9 cm., 2022

bottom of page